Missie, visie en strategie
In 2024 waren de volgende missie, visie en strategie van kracht.
In 2024 waren de volgende missie, visie en strategie van kracht.
Onze missie is perfect georganiseerd en uitgevoerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de reiziger van nu én van de toekomst. We zijn dan ook ‘aardig onderweg’.
De RET streeft er samen met partners naar binnen een uur van deur tot deur in de Randstad te reizen. Als mobiliteitsregisseur in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag verbindt de RET alle mobiliteiten in haar concessiegebied, met de focus op comfortabel, zorgeloos reizen en tevreden klanten. Met hoogfrequent openbaar vervoer en innovatieve, duurzame mobiliteitsoplossingen wil de RET capaciteit vergroten en omliggende gebieden ontsluiten. De ambitie om schone, CO2‐neutrale mobiliteit in 2035 te bereiken, ondersteunen we door investeringen in personeel, infrastructuur en moderne voorzieningen. De RET blijft zich vernieuwen en opereert als logistieke en maatschappelijke verbinder in de Rotterdamse regio.
De doelstelling uit het bedrijfsplan 2023‐2025 is: ‘Betrouwbaar OV met trotse medewerkers in een robuust en financieel gezond bedrijf’. We hanteren drie strategieën om vanuit deze doelstelling onze reizigers de ‘Perfecte Reis’ te kunnen blijven bieden:
1. Financieel gezond. Een financieel gezonde balans en concessie om de noodzakelijke continuïteit voor ons bedrijf te waarborgen. Met onder andere:
2. Trotse medewerkers. RET’ers werken met plezier, krijgen waardering voor hun vakmanschap en worden in staat gesteld om hierin uit te blinken. Met onder andere:
3. Robuuste bedrijfsvoering. Door onze processen, data, IT services en samenwerking te moderniseren stellen we onze collega’s in staat hun werk effectief, efficiënt en met plezier te doen. We bouwen het nieuwe (building) terwijl de winkel openblijft (running). Met onder andere:
4. De reiziger centraal. In 2024 hebben we aan de drie speerpunten een vierde toegevoegd: de reiziger. Alles wat de RET doet, dient uiteindelijk het doel om de reiziger goed te bedienen. In 2024 zijn we begonnen om de organisatie beter te in richten om dit elke dag waar te kunnen maken.
In 2024 werkten we aan een nieuwe missie, visie en strategie. Deze wordt in 2025 definitief. De missie vatten we in drie woorden: ‘Wij verbinden mensen.’
De nadruk in de strategie ligt meer op de operatie en de ketensamenwerking die belangrijk is voor de bedrijfsvoering. Dit verbeelden we in een zogenoemde ‘visgraat’ waarin verschillende assen uitkomen op een ruggengraat die tot één doel leidt: onze reizigers zo goed mogelijk bedienen. Met de ketensamenwerking, heldere KPI's en telkens de reiziger voor ogen, streven we naar een klantoordeel van 8+.
Onderdelen van de nieuwe missie, visie en strategie zijn ook het verder verbeteren van onze interne processen en bedrijfsvoering, werken aan een wendbare organisatie met voldoende beschikbaar personeel en de inzet van nieuwe technieken en innovaties. Voorbeelden daarvan zijn het slim omgaan met de capaciteit van ons stroomnet, autonoom rijden en de integratie van openbaar vervoer en andere vervoersvormen.
Ook ligt er meer nadruk op de samenwerking met stakeholders. Want we bouwen samen met onze reizigers, onze opdrachtgever en de gemeenten waarin we rijden aan onze dienstverlening. Het is van belang dat we continu met elkaar in gesprek zijn over wat er (niet) mogelijk is, daarin duidelijk zijn over wensen en verwachtingen, en helder maken wat er nodig is om wensen mogelijk te maken. Om de signalen van buiten naar binnen optimaal door te vertalen passen we een deel van organisatie daarop aan. We werken in 2025 aan een voorstel voor de bundeling van taken en verantwoordelijkheden in een nieuwe directie ‘Reiziger’.
2025 zal in het teken staan van het in- en extern laden van de nieuwe missie, visie en strategie, zodat zij een herkenbare, richtinggevende en gedragen route naar de toekomst gaan vormen.