OV-netwerk van de toekomst
De fysieke omgeving verandert voortdurend. Doordat er steeds meer mensen gebruik van maken, maar ook doordat de eisen die we met elkaar stellen aan de ruimtelijke inrichting veranderen. Daardoor veranderen ook reispatronen. Als RET springen we daar steeds zo goed mogelijk op in. Dit betekent ook dat we veranderingen aanbrengen in ons netwerk, nu en in de toekomst. We streven naar snelle, duurzame en naadloze verbindingen. Met slimme technologieën en groene energiebronnen die moeten zorgen voor een efficiënte en milieuvriendelijke reiservaring.
Beschikbaarheid railinfrastructuur
KPI beschikbaarheid railinfrastructuur |
Q1-2024 |
Q2-2024 |
Q3-2024 |
Q4-2014 |
Norm |
Metro |
98,93 |
98,93 |
99,43 |
100,00 |
99,00 |
Tram |
99,53 |
99,55 |
98,43 |
96,70 |
98,00 |
Displays |
96,05 |
99,34 |
98,99 |
98,75 |
99,45 |
Liften |
98,77 |
98,65 |
99,14 |
99,40 |
99,00 |
Bij tram voldeden onze prestaties voor de railinfrastructuur het eerste halfjaar aan de norm, waarbij dit bij metro juist het tweede halfjaar het geval was. De beschikbaarheidsprestaties van de liften zijn vanaf het derde kwartaal verbeterd, mede veroorzaakt door een overgang van contracten.
Beschikbaarheid railvoertuigen
KPI beschikbaarheid railinfrastructuur |
Q1-2024 |
Q2-2024 |
Q3-2024 |
Q4-2014 |
Norm |
Metro |
93,00 |
89,00 |
92,00 |
97,00 |
100,00 |
Tram |
88,00 |
94,00 |
94,00 |
99,00 |
100,00 |
Displays |
99,45 |
97,00 |
97,00 |
97,00 |
99,45 |
De beschikbaarheid van railvoertuigen was onder de norm bij metro en tram. Oorzaak is hier zowel een tekort aan monteurs, als langdurige leveringsproblemen van een aantal materialen. Een enkele metro stond langdurig stil als gevolg van een aanrijding.
Voor tram speelden dezelfde factoren een rol. Daarnaast zorgden de werkzaamheden rond knooppunt de Roseknoop het eerste halfjaar voor veel uitdagingen, met als gevolg de splitsing van ons netwerk en daarmee ook het onderhoud in noord en zuid. Ook is het aantal schades bij tram hoog geweest ten opzichte van voorgaande jaren, met langdurige stilstand als gevolg.
Betrouwbaarheid railinfrastructuur
Betrouwbaarheid railinfrastructuur (aantal A-storingen) |
Q1-2024 |
Q2-2024 |
Q3-2024 |
Q4-2014 |
Norm |
Metro |
3 |
2 |
4 |
0 |
<4 |
Tram |
8 |
6 |
11 |
7 |
<8 |
Liften |
153 |
125 |
133 |
124 |
<124 |
De betrouwbaarheid (aantal A‐storingen) van de metro‐railinfrastructuur bleef binnen de norm. Voor de tramrailinfrastructuur is dit gemiddeld ook rondom de norm geweest.
Belang roltrappen en liften
Roltrappen en liften zijn belangrijk voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer van de RET. Van stilstand hebben reizigers direct last. Met enige regelmaat komen daarover klachten binnen, haalt het onderwerp de pers en komen er vragen vanuit gemeenteraden. Hinder die reizigers ondervinden van stilstand, willen we zo veel mogelijk beperken. Daarom heeft dit onderwerp onze volle aandacht in 2025 en werken we aan een verbeterplan.
De liften overschreden in drie kwartalen de norm van het aantal A‐storingen. Deze zijn deels te wijten aan oplopende levertijden van onderdelen en een stijging van bedoeld en onbedoeld vandalisme, met name schade aan de deuren en deurgeleidingen veroorzaken. Wel zien we een dalende trend gedurende het jaar op de overige technische storingen door bijvoorbeeld het preventief vervangen van kritische onderdelen. Door de uitval van materiaal beter te bewaken en de communicatie met onze onderhoudspartners verder te verbeteren, vertrouwen we op een korte uitvalduur en onze beschikbaarheid te verbeteren.
Ook de roltrappen hebben onze aandacht. Van de storingen is meer dan 50% exogeen: door vandalisme of verkeerd gebruik. Andere factoren die meespelen in de beschikbaarheid zijn het feit dat roltrappen deels buiten liggen en beïnvloed worden door wind, vuil en regenwater. Ook de leeftijd van de roltrappen en relatief lange levertijden voor onderdelen drukken op de beschikbaarheid.
We werken aan verbetering en zien daarvan de noodzaak in. Roltrappen zijn van belang voor de toegankelijkheid en het reiscomfort. In 2024 hebben we daarom extra onderhoudscapaciteit ingezet, sturen we strakker op de contractafspraken met onze leverancier en hebben we de informatievoorziening richting reizigers verbeterd. Ook hebben we QR-codes geplaatst waarmee reizigers storingen eenvoudig kunnen melden. In 2025 verbeteren we verder.
Voorbereidingen nieuw tramnetwerk
Het tramnetwerk moet meegroeien met de stad en regio. Verbeteringen zijn mogelijk op sommige plekken, terwijl op andere plekken betere alternatieven zoals de metro beschikbaar zijn. De MRDH, tramgemeenten en de RET maakten in 2024 samen een plan om waar mogelijk verbindingen te verbeteren en te stoppen waar dat kan, mits er een goed alternatief is. Dit leidde ertoe dat routes, lijnnummers en vertrektijden werden aangepast als onderdeel van een meerjarenplan om het tramnetwerk toekomstbestendig te maken. De nieuwe dienstregeling voor de trams ging in op 6 januari 2025.
Slimme snufjes
Sinds 2019 beschikken we over een Slimme Tram, een tramvoertuig waarin we (on)zichtbaar nieuwe technologie en ontwikkelingen kunnen uittesten, zoals op het gebied van het verbeteren van onderhoud en veiligheid. Nadat in 2022 de eerste zichtbare innovaties rondom reizigersbeleving waren ingebouwd, noemen we de tram De Slimme Tram 2149 en daarmee sleepten we gelijk de OV Innovatieprijs in de wacht. We kunnen in de Slimme Tram ook de klantbeleving goed monitoren. In september 2024 kreeg de Slimme Tram een nieuw jasje, met nieuwe bestickering. Ook gaven we de aanzet tot nieuwe stappen op het gebied van innovaties voor onze reizigers. Zo hebben we zowel aandacht voor verlichting en verandering in de bekleding van het interieur, als voor experimenten met sensoren. In 2025 gaan we met een 3D-handscanner 3D-modellen maken voor de reverse engineering van onderdelen en deze verder te verbeteren; ook hopen we de eerste Digital Twin te maken. Zo blijven we ons ontwikkelen, met de markt meebewegen en hopelijk ook een aantrekkelijke werkgever te blijven voor (technische) medewerkers die van innovatie houden.
Toekomst metronet
De MRDH wil inspelen op mobiliteitsgroei in de regio en startte daarom in 2019 een programma voor nieuwe metro’s. Dit om in 2026 overvolle metro’s te voorkomen. Het doel is om de frequentie op te voeren op de E-lijn (Den Haag – Slinge) en de C-lijn (Capelsebrug – Hoogvliet). Daar zijn extra voertuigen voor nodig. De uitvoering van het plan is doorgeschoven naar 2030, precies wanneer een deel van de vloot aan vervanging toe is. In april 2024 keurde de MDRH het voorstel goed om de vloot zowel uit te breiden als te vernieuwen. Het nieuwe materieel, 46 voertuigen van negentig meter lang (zie ‘Werkplaats van de toekomst’), biedt meer stacapaciteit, ruimte voor fietsen en kinderwagens, en sneller in- en uitstappen. De huisstijl sluit aan bij R-net, met eigen keuzes in ontwerp en uitstraling, afgestemd op de wensen van reizigers.
Metro aan zee
Dat onze strandlijn naar Hoek van Holland Strand meerwaarde heeft te bieden, is inmiddels wel duidelijk. Veel reizigers maken gebruik van deze unieke metrolijn naar de kust. Of het nu om een kopje koffie of een biertje in een strandtent gaat, of juist om een koele duik in zee, het aantal reizigers dat de metro pakt overstijgt de verwachtingen. En dan kunnen Rotterdamse ouderen ook nog gratis met ons mee. Bovendien rijden we op warme zomerdagen in de avond frequenter zodat badgasten nog langer van het strand kunnen genieten. Ook steeds meer dagjesmensen die voorheen de auto pakten, omzeilen nu de files en parkeerproblemen en stappen in de metro. Logisch dat zowel strandgangers als strandtenthouders heel blij zijn met deze metroverbinding. Niet alleen in de zomer, maar ook tijdens het voor- en naseizoen wordt goed gebruik gemaakt van de lijn. De Metro aan Zee is dus zeker niet alleen op warme dagen in trek.
Oude dame wordt weer fit
De Havenspoorbrug Maassluis, een 130 jaar oude brug die metrolijn B naar Hoek van Holland draagt, krijgt een opknapbeurt. Inspecteurs ontdekten dat de brug zich anders gedroeg ten opzichte van de kade, wat ingrijpen noodzakelijk maakte voor het dagelijkse metroverkeer. Met steun van ProRail en archieven ontrafelden we de historische bouwtekeningen. Een duikteam inspecteerde de funderingen en ontdekte dat de beweging samenhangt met de oorspronkelijke bouw. Samen met ingenieursbureau Maters en De Koning, bouwpartner Strukton en de gemeente Rotterdam, starten we in het voorjaar van 2025 een duurzame renovatie. Deze operatie vindt plaats in een speciaal gebouwde droogkuip, waarbij de landhoofden voor de komende 50 jaar worden gefixeerd. Techniekcollega’s Marc van der Vlies en Oth Blom zorgen voor veiligheid en continuïteit tijdens de bouw. Het metroverkeer rijdt voorlopig met aangepaste snelheid, terwijl geavanceerde lasers de brug nauwlettend in de gaten houden. Dankzij deze gezamenlijke inspanning blijft de oude dame ook in de toekomst betrouwbaar in dienst.
Introductie buslijn 44
Sinds 8 april 2024, rijdt buslijn 44 zes keer per uur tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein via de Maastunnel. Deze nieuwe verbinding biedt een snelle en directe route, grotendeels over gereserveerde rijstroken, en verbindt belangrijke locaties zoals Charlois, Little C, Erasmus MC en de Hogeschool Rotterdam. De 100% elektrische bussen dragen bij aan een betere luchtkwaliteit en verminderen de drukte in de metro. De route is in 7 minuten van Rotterdam Centraal naar Erasmus MC en in 13 minuten van Zuidplein naar Erasmus MC. De infrastructuur is verbeterd om deze route mogelijk te maken, met nieuwe bushaltes en verkeersveiligheidsmaatregelen.
Lijn 44 presteert uitgedrukt in reizigersaantallen beter dan verwacht. Het OV-gebruik is onder meer tussen Rotterdam Centraal en Dijkzigt e.o., tussen Rotterdam Centraal en ’s-Gravendijkwal e.o. en tussen Carnisse en Rotterdam Centraal toegenomen door snelle en directe verbindingen. Het aantal in- en uitchecks op metrostation Blijdorp liep enigszins terug. We onderzoeken nog of dit verband houdt met het feit dat lijn 44 daar niet meer stopt. We verwachten dat lijn 44 met verdere verbetering van de infrastructuur en beperkte aanpassing van omliggende lijnen tot verdere reizigersgroei kan leiden en komen en daartoe in 2025 met voorstellen.
Metronetwerk van de toekomst begint met een goede werkplaats
De regio Rotterdam groeit snel met bijvoorbeeld nieuwe woonwijken en woontorens. Dit leidt tot een toenemende vraag naar openbaar vervoer. Om aan deze groei te voldoen, passen we ons metronetwerk aan en verhogen we in de toekomst de frequentie van ritten. Voor deze uitbreiding hebben we niet alleen extra metrobestuurders nodig, maar ook langere en meer metrovoertuigen van 90 meter (zie ‘Metro’). Met deze nieuwe voertuigen ontstaat de behoefte aan een grotere en moderne onderhoudsfaciliteit. De huidige werkplaats in de Waalhaven voldoet niet aan de eisen van deze uitbreiding en biedt onvoldoende mogelijkheden voor onze monteurs. Daarom bereiden we een flinke verbouwing voor, die in twee fasen zal verlopen: eerst een nieuw werkplaatsdeel, daarna een vernieuwing van locatie Waalhaven. De plannen omvatten acht werkstanden over vier sporen, geschikt voor zowel 90- als 43-meter voertuigen. Na goedkeuring van het ontwerp, start de bouw in 2028, met een verwachte oplevering van het nieuwe deel tegen het einde van dat jaar.