Skip to content

Basis

De RET brengt elke dag honderdduizenden mensen bij elkaar. We brengen hen naar school, naar het werk, naar de dokter, naar vrienden en meer. Om dat voor elkaar te krijgen, werken we intern goed samen in de keten. De beschikbare infrastructuur en voertuigen, de beschikbare aantallen collega's, de diensten en roosters: we stemmen het allemaal op elkaar af. Steeds met de reiziger, de collega's en onze bijdrage aan de regio Rotterdam voor ogen.

Het jaar 2024 is afgesloten met een positief resultaat van € 3,7 miljoen. In 2024 gingen de vernieuwde concessieafspraken met de MRDH in, wat heeft geleid tot een hogere exploitatiebijdrage. Daarnaast groeide het aantal reizigers verder ten opzichte van 2023 en zijn de energiekosten terug naar een lager niveau ten opzichte van voorgaand jaar. Het nieuwe reclamecontract ging later in dan gepland, waardoor we in 2024 lagere reclame-inkomsten hadden dan verwacht.


In 2024 ontvingen we geen aanvullende transitievergoeding OV meer vanuit het Rijk; deze regeling is eind 2023 beëindigd. Wel ontvingen we in 2024 structurele aanvullende exploitatiebijdrage van het Rijk ter compensatie van het niet verhogen van onze tarieven met 12%. Daarnaast ontvingen we in 2024 een compensatie ter dekking van de negatieve financiële gevolgen van de nieuwe contractprijs voor het studenten-OV. 

In 2024 was het totaal aantal reizigerskilometers 898 miljoen (2023: 863 miljoen), terwijl dit er in 2019 nog 921 miljoen waren. In 2024 overtroffen we in enkele maanden wel de reizigersaantallen van 2019, een mooie mijlpaal. We zitten dus nog steeds onder het niveau van 2019, maar we rekenen erop dat de stijgende lijn zich ook in 2025 voortzet.

In juli zijn de werkzaamheden aan de Roseknoop in Rotterdam-Zuid afgerond. Hierdoor waren er in het tweede halfjaar van 2024 hogere reizigersopbrengsten bij de tram. Over de gemiste opbrengsten en extra kosten voor vervangend vervoer tijdens de werkzaamheden zijn we nog in gesprek met de gemeente Rotterdam.

In de huidige arbeidsmarkt is het moeilijk om voldoende en kwalitatief goed personeel aan te trekken, waardoor we in 2024 veel vacatures niet konden invullen. Dit leidde tot lagere kosten, maar ook tot een afgeschaalde dienstregeling en het terugbetalen van exploitatiebijdrage voor niet-gereden kilometers.

Daarnaast leidde het gemiddelde ziekteverzuim van 12,1% in 2024 (2023: 12,2%) in de exploitatie tot extra kosten voor de inhuur van medewerkers om de afgeschaalde dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren. Het ziekteverzuim was afgelopen jaar licht lager dan 2023, maar blijft een punt van zorg.

Balansontwikkelingen

Het balanstotaal is gedaald in vergelijking met het voorgaande jaar. Aan de debetzijde wordt dit met name veroorzaakt door een daling van de overige vorderingen door een verlaging van de rekening-courantpositie met RET Infrastructuur B.V. en RET Railgebonden Voertuigen B.V.

Aan de creditzijde van de balans zit de belangrijkste verandering in de afname van de kortlopende schulden als gevolg van het vervroegd aflossen van de gehele uitgestelde belastingschuld wegens corona aan de Belastingdienst. 

Per saldo is het werkkapitaal exclusief liquide middelen verbeterd ten opzichte van 2023. De kasstroom uit operationele activiteiten in 2024 is positief. Daar tegenover staat een negatieve kasstroom uit investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten. Per saldo is er sprake van een afname van de liquide middelen van € 7,4 miljoen. 

Het eigen vermogen neemt toe met het resultaat 2024 van € 3,7 miljoen. De solvabiliteit verbetert doordat het balanstotaal daalt.

Financiële vooruitblik 2025

Voor de periode 2024 tot en met 2026 gelden als gevolg van de bestuurlijke overeenkomst tussen gemeente Rotterdam, MRDH en RET andere afspraken dan in de periode daarvoor. De exploitatiebijdrage is structureel aangepast naar het lagere reizigersniveau met daarbij een hoge groeidoelstelling. Het risico op het niet realiseren van deze groei is afgedekt middels een afspraak tussen RET en MRDH waarbij afwijkingen van de doelstelling worden verdeeld tussen beide partijen. De gemeente Rotterdam zegde daarnaast een verhoging van het eigen vermogen van de RET toe in de vorm van een agiostorting. In januari 2025 hebben we deze agiostorting van € 15 miljoen ontvangen.

Onderdeel van het pakket is ook dat de RET plannen maakt voor herziening van het busnetwerk en de inzet van toezicht en handhaving op de tram. Daarnaast werkt de RET aan een aanzienlijke structurele kostenbesparing, verzuimreductie en nauwere samenwerking met de Haagse HTM.  

Om de volledige dienstregeling te kunnen rijden, moeten we veel personeel werven. In 2025 hebben we naar verwachting 750 nieuwe medewerkers nodig, mede om de verwachte uitstroom als gevolg van pensionering te kunnen opvangen en de huidige vacatureruimte in te vullen. Door middel van een actieve arbeidsmarktcampagne, uitbreiding van recruitment en het vergroten van de opleidingscapaciteit zetten we erop in om deze target te halen. Het verhogen van de duurzame inzetbaarheid van personeel en het omlaag brengen van het ziekteverzuim blijven onverminderd belangrijke vraagstukken. Onze verwachting is dat het personeelsbestand in 2025 zal stijgen als gevolg van werving van nieuw personeel.

Ook in 2025 ontvangen we compensatie ter dekking van de negatieve financiële gevolgen van de nieuwe contractprijs voor het studenten-OV. 

Binnen de RET werken we aan de implementatie van een nieuw ERP-pakket (Enterprise Resource Planning). We verwachten dat dit systeem in 2027 volledig operationeel zal zijn. 

In 2024 hebben we 27 nieuwe ZE-bussen besteld. Deze worden eind 2025/ begin 2026 geleverd. De RET blijft actief betrokken bij onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Dit betreft onder andere investeringen in IT-systemen, zoals OVpay als opvolger van de OV-chipkaart. 

Het kabinet heeft aangekondigd om vanaf 2026 jaarlijks € 110 miljoen te gaan bezuinigen op het openbaar vervoer in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam. Over de invulling hiervan is op dit moment nog niets bekend, maar als dit doorgaat kan dit grote gevolgen hebben voor de tarieven en op het niveau van dienstverlening van de RET.

Er zijn verder geen omstandigheden of bijzondere gebeurtenissen waarmee in de jaarrekening of de toekomstverwachtingen rekening hoeft te worden gehouden. 

In 2023 werkten de gemeente Rotterdam, de MRDH en de RET intensief samen om de financiële problemen aan te pakken. In december 2023 bereikten de partijen een akkoord over deze maatregelen, die in 2024 formeel in een bestuurlijke overeenkomst werden vastgelegd. Voor de RET betekende dit samen met een nieuw afgesloten CAO een goede start om op voort te bouwen. 2024 werd een jaar van weer kunnen ademhalen, prioriteiten stellen, stroomlijnen, structuur aanbrengen en goed sturen. We legden de focus op de operatie, met nadruk op onze medewerkers, het onderhoud van materieel en infrastructuur. We voerden we oriënterende gesprekken over de herziening van het busnet en zijn we voortdurend in gesprek met de gemeente om het OV aantrekkelijker te maken. Samen met HTM en MRDH onderzochten en onderzoeken we welke synergievoordelen we kunnen behalen.

In ons denken en doen staat de reiziger op één. Onze dienstverlening stemmen we zo goed mogelijk af op de wensen van onze reizigers, door steeds in beeld te brengen waar zij behoefte aan hebben en waar wij verbeteringen kunnen doorvoeren. Bij het verbeteren van onze dienstverlening betrekken we onze stakeholders, door hen mogelijkheden en beperkingen voor te leggen en zo tot gedragen besluiten te komen. Daarnaast richten we onze interne organisatie zo in dat alle processen ten dienste staan van een goede dienstverlening voor onze reizigers.

Reizigerstevredenheid  

De OV-Klantenbarometer is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer, inclusief regionale trein, hoofdrailnet (NS-treinen), vervoer over water en de Waddenveren. Reizigers vullen in het voertuig een schriftelijke enquête in over hun rit. De reiziger heeft de RET, net als in 2023, beoordeeld met een 7,8 gemiddeld. De klanttevredenheid bij metro is met een 7,8 gelijk gebleven aan voorgaande jaren. Bij bus is de klanttevredenheid een tiende gedaald naar een 7,7. Bij Tram is het cijfer ook met een tiende gedaald naar een 7,8. In 2025 blijven we ons inzetten voor de reiziger en richten we ons op een 8,0 voor de klanttevredenheid.

Voordeliger en eenvoudiger reizen met nieuwe groepskaart

Onderzoek onder reizigers heeft aangetoond dat er behoefte bestaat aan eenvoudiger en voordeliger reizen met groepen. De RET introduceerde daarom in oktober de nieuwe groepskaart. Met deze kaart reizen groepen tot vijf personen met bus, tram of metro en besparen zij tot € 17,50 vergeleken met losse dagkaarten. De groepskaart, verkrijgbaar als barcode via de RET-app, maakt losse tickets overbodig en biedt de mogelijkheid om met één druk op de knop de hele groep in te checken. Deze oplossing maakt het reizen voor vriendengroepen, gezinnen en toeristen een stuk makkelijker én financieel aantrekkelijker.

Reizen met OVpay  

Reizen met het OV in Rotterdam is eenvoudiger dan ooit. Reizigers kunnen in- en uitchecken met de contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Dit systeem, OVpay, maakt het vooral voor incidentele reizigers en toeristen gemakkelijk om zonder OV-chipkaart te reizen. Daarnaast troffen we voorbereidingen om de huidige kaartlezers in trams en bussen te vervangen. Deze functioneren niet naar behoren. Daar hebben zowel reizigers als onze medewerkers last van. Vervanging zal in 2025 plaatsvinden.

 

Altijd op de hoogte met de RET app
De RET app maakt reizen met het openbaar vervoer eenvoudig. Deze gratis app toont vertrektijden voor alle bus-, tram- en metrolijnen. Ook is het mogelijk om zonder in te loggen een barcode ticket te kopen. De app biedt handige functies zoals zoeken op lijn, halte of dichtstbijzijnde halte op basis van GPS-locatie. Onder deelvervoer wordt meteen getoond of er een deelfiets of deelscooter in de buurt is. Om de app voortdurend te verbeteren, vragen we onze reizigers regelmatig naar hun mening. Met de uitkomsten gaan we aan het werk. Daarom bevatten recente updates het instellen van favoriete vertrektijden, het bekijken van de reishistorie en het ontvangen van meldingen over favoriete lijnen.

Contact met doven & slechthorenden 

In Nederland zijn er ongeveer 1,5 miljoen doven en slechthorenden. Deze mensen kunnen niet zomaar onze klantenservice bellen. Daar is nu een oplossing voor, want via RET.nl kunnen zij contact leggen via een tolk gebarentaal of via tekst. De tolk vertaalt de gebaren van de reiziger en spreekt dus tegen onze collega’s bij Klantenservice. Zo kunnen we elkaar toch verstaan.

Sociale verbinder 
Met RET Altijd iets extra’s maakt de RET reizen nog leuker met kortingen voor sauna’s, theater, restaurants en meer. Productmanager Rens Hallema vertelt: 'Natuurlijk zijn we in de eerste plaats een OV-aanbieder, maar we willen ook de sociale verbinder zijn tussen de stad en onze reizigers. We laten zien dat de stad juist met het openbaar vervoer goed te ontdekken is, vooral nu het centrum steeds moeilijker bereikbaar wordt met de auto. De campagne werpt zijn vruchten af: RET Altijd iets extra’s groeit en kreeg in 2024 22.000 aanmeldingen.’ 

RET Live brengt cultuur naar metrostation Rotterdam Centraal

Kunst en cultuur kregen in 2024 een podium tijdens RET Live op donderdag. Iedere laatste donderdag van de maand veranderden artiesten tussen 16.30 en 18.00 uur metrostation Rotterdam Centraal in een bruisende culturele hotspot. Rotterdamse festivals en culturele partners verzorgden acts zoals cabaret, dans, muziek en spoken word. Iedere editie bood een nieuwe ervaring en liet reizigers kennismaken met de veelzijdigheid van Rotterdams talent. Deze maandelijkse optredens creëerden een unieke verbinding tussen openbaar vervoer en de culturele rijkdom van de stad.

Genieten van cultuur en artiesten
Rens Hallema, Productmanager bij de RET: ’We hebben een jaar lang RET Live op donderdag gedaan op één vaste locatie. RET Live blijft in 2025 bestaan, maar met een iets andere insteek. Niet meer iedere laatste donderdag van de maand en niet meer alleen maar op CS. We hebben na één jaar goed geëvalueerd en zijn tot de conclusie gekomen dat we mensen nog beter tijdens hun reis willen verrassen en juist de reis leuker willen maken. Daarom gaan we in 2025 vaker het OV in, zoals we dat ieder jaar al doen rondom North Sea Jazz waarbij 3 dagen lang een band akoestische optredens verzorgt in de metro en op de stations. We denken hiermee meer mensen te bereiken en de reis echt leuker te maken. Mensen verrassen. Omdat er in de stad de ene maand heel veel gebeurt en een andere maand minder, zal ook de programmering van RET Live niet meer iedere laatste donderdag van de maand zijn. Het wordt dus een stuk spontaner en we gaan mee – zoals je dat mooi zou kunnen zeggen - met het ritme van de stad. We blijven samenwerken met verschillende theaters en zullen nog nauwer gaan samenwerken met de Rotterdamse festivals.’

Aardig Onderweg Challenge 
De Aardig Onderweg Challenge is bedoeld om aandacht te geven aan de RET als duurzame verbinder: Goed voor elkaar, onze regio en het milieu. Met deze zeven maanden durende live- en online campagne haalden we in 2024 een totaal bereik van 17.389.500 views. Dit deden we met twee challenges: ‘Een potje handig door de stad’ en ‘Kijk ons nou’. Met ‘Een potje handig door de stad’ lieten we letterlijk de verbinding tussen de RET en de regio zien. We maakten kennis met veel sociale initiatieven en we speelden met reizigers én RET-collega’s in teams een vrolijk en energiek finalespel. Met challenge #6: ‘Kijk ons nou’ lieten we de verbinding zien tussen al die verschillende inwoners van de regio en het netwerk van de RET. We toonden de regio in al haar diversiteit. We stelden een unieke expositie samen van portretten en verhalen in onze prachtige Centrale werkplaats. Onderzoeksbureau Choice deed onderzoek naar de impact van de campagne. In totaal bereikte de campagne een op de drie Rotterdammers en hadden de uitingen een positief effect op het gewenste imago van duurzame verbinder.

De RET werkt continu aan de sociale veiligheid van reizigers en personeel in het openbaar vervoer.  We ontwikkelen en onderhouden het sociaal-veiligheidsbeleid voortdurend.

Ons primaire doel is om het subjectieve veiligheidsgevoel van reizigers en personeel te verbeteren door toezicht te houden en regels te handhaven. Ook ontwikkelen we nieuwe, innovatieve maatregelen die een bijdrage leveren aan het vergroten van dit subjectieve veiligheidsgevoel.

In 2024 zijn meerdere initiatieven genomen ter verdere verbetering van de sociale veiligheid in het openbaar vervoer van de RET:

  • Er is een nieuw Handhaving- en Toezichtmodel uitgewerkt waarbij BOA’s, in kleinere teams, beter verspreid door het vervoersgebied kunnen werken. Hierbij is ook veel aandacht voor de verdere opleiding, ontwikkeling en zelfweerbaarheid van medewerkers, in combinatie met de toepassing van nieuwe technische innovaties. Naar verwachting wordt dit in 2025 bekrachtigd.
  • Het Regionaal Handhavingsarrangement is geheel herzien en wordt begin 2025 opnieuw bekrachtigd, voor de periode 2025-2028. 
  • Het Lokale Veiligheidsarrangement voor Rotterdam Centraal (LVA-CS) en de LVA’s van de overige gecombineerde trein- en metrostations zijn verlengd, waardoor de samenwerking tussen de politie, NS, gemeente en de RET verder verstevigd is.
  • In 2024 is een vernieuwd camerabeleid opgesteld vanwege de nieuwe technologieën waar de afdeling Veiligheid mee wil werken en experimenteert. Dit beleid zal eveneens in 2025 vastgesteld worden.
  • In 2024 heeft er een pilotproject gelopen op een tramvoertuig om (geheel geanonimiseerd) reizigers te tellen en deze telgegevens te combineren met incheck-gegevens, om zodoende zwartrijderspercentages te bepalen. Deze pilot heeft bruikbare kennis opgeleverd om verder met deze technologie te experimenteren. Daarnaast zijn in 2024 al vergevorderde plannen gemaakt om in 2025 een pilot te draaien voor geweldsdetectie aan de hand van de camerabeelden. 
  • De RET maakt gebruik van RTIC: Real-time Intelligence Centre van de politie, om daarmee de identiteit van reizigers zonder geldig ID-bewijs makkelijk in samenwerking met de politie vast te kunnen stellen. Dit leidde in 2024 tot aandacht van zowel juristen als de politiek, en leidde daarmee ook tot een verscherping van de procedure. Wellicht wordt RTIC hierdoor op termijn ook in de rest van het land bruikbaar. 
  • In 2024 zijn de eerste stappen gezet om specifiek voor Veiligheidstoezicht en Beveiliging een nieuwe meldkamer te ontwikkelen, in samenspel met de verhuizing (van de ’s-Gravenweg naar de Kleiweg) en opwaardering van de centrale verkeersleiding. Deze nieuwe Meldkamer Veiligheid zal de ruimte bieden om de medewerkers beter te ondersteunen door het uitbreiden van het aantal veiligheidstafels waarop technologische ondersteuning verder ontwikkeld kan worden (o.a. live meekijken in alle voertuigen, de toepassing van beeldanalyse voor afwijkend gedrag, en het bepalen van zwartrijders). 

In 2024 heeft er op de afdeling Veiligheid een cultuuronderzoek plaatsgevonden onder alle medewerkers. Dit biedt een basis om verder te bouwen aan vertrouwen binnen de teams. Dit wordt in 2025 vervolgd. Veiligheid heeft daarnaast te maken met onderbezetting. Het is door de krapte op de arbeidsmarkt lastig gebleken om vacatures te vervullen. Dit geldt eveneens voor de bezetting van conducteurs op de trams door Securitas, die ook moeite heeft om vacatures te vervullen. 

Unieke samenwerking politie en RET bespaart tijd en voorkomt escalatie
De RET heeft als enige OV-bedrijf in Nederland een samenwerking met de politie die beide partijen veel kostbare tijd bespaart. Sinds 2020 kunnen RET-BOA’s namelijk op afstand de identiteit van staande gehouden personen digitaal verifiëren via de meldkamer van de politie. Daarnaast zijn zij bevoegd om arrestanten zelfstandig naar politiebureaus te vervoeren. Deze aanpak bespaart jaarlijks ongeveer 14.000 politie-uren en 8.500 BOA-uren, doordat de politie niet langer fysiek aanwezig hoeft te zijn voor identiteitscontroles of het overbrengen van arrestanten. Daarnaast is er veel minder risico op escalatie tijdens het wachten op de politie. Deze werkwijze is landelijk niet onopgemerkt gebleven en de RET heeft zich het afgelopen jaar ook ingezet voor kennisdeling met beleidsmakers en andere vervoerders, zodat meer OV-bedrijven kostbare tijd kunnen besparen door het voorbeeld uit Rotterdam te volgen.

Incidenten  

De noodzaak van adequate inzet op veiligheid werd in 2024 extra duidelijk door de vele incidenten, en bovenal de heftigheid ervan. Sociale veiligheid staat daarom hoog op de agenda. Met slimme inzet van mensen en technologie verbeteren we de sociale veiligheid waar mogelijk. Maar niet alles is op te lossen door slimmer te organiseren: er moeten ook voldoende mensen zijn om het werk te doen. Daarom werven we intensief en willen we verdere bezuinigingen in dit domein tegengaan.

 


Een van de voorbeelden: 

Samengevat uit een bericht op rijnmond.nl
'De RET dringt aan op snelle maatregelen om nieuwe geweldsincidenten in metro en tram te voorkomen, na twee ernstige voorvallen afgelopen zondag. Op de metrolijn tussen Hoek van Holland en Rotterdam vond een schietpartij plaats waarbij twee mensen gewond raakten. In een tram op de 1e Middellandstraat werd een passagier neergestoken. De directie overlegt momenteel met de gemeente en politie. “Wat ons betreft is er reden voor extra maatregelen, zo snel mogelijk. Dit soort incidenten is vooral het domein van de politie,” aldus een woordvoerder. De RET leeft mee met de gewonden en biedt betrokken collega’s de nodige steun. "Geweld is onacceptabel," benadrukt de RET.’ 

    RET Metro RET Tram RET BUS Totaal
2023 A-Incidenten tegen personeel 58 64 37 159
A-Incidenten tegen reizigers 72 13 7 92
Overige A-Incidenten 32 1 1 34
TOTAAL 162 78 45 285
2024 A-Incidenten tegen personeel 49 66 31 164
A-Incidenten tegen reizigers 65 20 9 94
Overige A-Incidenten 35 4 2 41
TOTAAL 149 90 42 281


In 2024 daalde het totaal aantal A‐incidenten tegen het personeel licht. Het aantal A‐Incidenten tegen reizigers, daarentegen, liep op. A‐incidenten zijn incidenten die strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. Daarnaast zien we dat de heftigheid van incidenten toeneemt. We hebben te maken met kortere lontjes en zwaardere voorvallen, zoals spugen. Het wapenbezit onder jongeren baart ons ook zorgen, net als de toename van het aantal overlast gevende dak‐ en thuislozen en verwarde personen.

Grotere incidenten komen ook met regelmaat in de publiciteit, wat een negatieve impact heeft op het veiligheidsgevoel van reizigers. Veiligheid in het algemeen en tijdens de rit worden in 2024 lager beoordeeld in de OV-Klantenbarometer ten opzichte van 2023. Metro scoort een 7,2 op veiligheid in het algemeen, tram een 7,6 en bus 7,8. Veiligheid tijdens de rit is gedaald bij metro, tram en bus ten opzichte van vorig jaar. Metro scoort een 7,8, tram een 8,0 en bus 8,3. Ondanks deze nette scores zien we een daling in de cijfers. We blijven ons volledig richten op de veiligheid van de reiziger en zetten ons in om onze groeiambitie te realiseren.

De veiligheidsbeleving in het openbaar vervoer in het algemeen werd in 2024 door de reizigers bij de RET beoordeeld met een 7,1, bleek uit onderzoek door I&O Research. Dat is het laagste cijfer sinds 2014. De veiligheidsbeleving op de rit waarop de vragenlijst werd afgenomen, is beoordeeld met een 7,5, de veiligheidsbeleving op het station met een 7,2. Ouderen geven vaker aan zich (zeer) veilig te voelen in het openbaar vervoer en tijdens de rit met de metro. Reizigers van 18 jaar of jonger geven vaker aan zich neutraal te voelen. Mannen geven vaker dan vrouwen aan zich (zeer) veilig te voelen. 

Daarentegen blijkt uit landelijk onderzoek door onderzoeksjournalisten van tv-programma Pointer, dat 91% van de vrouwen stations en haltes en 82% van de vrouwen het openbaar vervoer als geheel als onveilig ervaart. Een deel van de vrouwen voelt zich zo onveilig dat ze het OV in Nederland helemaal of op bepaalde momenten mijden. Dit onderwerp heeft blijvend onze aandacht en nemen we mee in onze acties in 2025. 

Handen af!
Op 20 april om precies 22.30 uur stonden de voertuigen van de RET drie minuten stil. Het signaal dat we hiermee afgaven - net als de NS en stadsvervoerders GVB en HTM - is dat geweld tegen collega’s moet stoppen. Het is volstrekt ontoelaatbaar: handen af van onze mensen! Zinloos geweld is altijd onacceptabel, zowel tegen reizigers als tegen onze collega’s. Naast het voeren van deze actie gingen we ook in gesprek met politie, justitie en gemeenten om samen een halt toe te roepen aan deze ongewenste incidenten. Incidenten die veel impact hebben op onze medewerkers die gewoon hun werk willen kunnen doen.  

Terugdringen zwartrijden

Om gericht het zwartrijderspercentage in de tram terug te dringen, hebben we verschillende acties ondernomen. Zo kunnen dienstleiders van veiligheidstoezicht met behulp van technische hulpmiddelen in de tram ‘live’ meekijken tijdens de rit. De samenwerking tussen toezichthouder en handhavers op straat kreeg in 2024 nog verder vorm. Een andere actie om zwartrijden terug te dringen, is het digitaal tellen van reizigers door middel van camera’s en dit real-time te vergelijken met het aantal ingecheckte passagiers. De fysieke conducteur of de BOA‐OV kunnen we dan gerichter inzetten voor toezicht of kaartcontrole. 

 Percentage zwartrijders *

In 2024 bleef het zwartrijderspercentage bij metro en bus gelijk of het verbeterde licht. Het zwartrijderspercentage bij de tram is in 2024 echter aanzienlijk gestegen naar 2,42%. Dit is onder andere het resultaat van risicogestuurde en gerichtere inzet van BOA’s op tramlijnen met relatief hoge zwartrijdersaantallen, waardoor meer zwartrijders gepakt zijn. Het hogere zwartrijderspercentage bij tram zien we als een zorgelijke ontwikkeling en zullen we voortdurend monitoren.

*Zwartrijderspercentages worden berekend op basis van het aantal afwijkingen (processen verbaal, controlekaarten en pardonaties) ten opzichte van het totaal aantal door de BOA’s gecontroleerde reizigers.

Extra aandacht voor veiligheid van ouderen

In mei 2024 begonnen we met de campagne ‘Veilig het Spoor Over’ om de veiligheid bij het oversteken van metro-overwegen te vergroten. Ouderen vormen een belangrijke doelgroep, omdat zij soms moeite hebben met het oversteken van het metrospoor. Uit straatinterviews bleek dat zij persoonlijk contact waarderen en het nieuws graag via de krant ontvangen. Daarom richten we ons op persoonlijke gesprekken en lokale media. Met gerichte acties hopen we de veiligheid van ouderen die zich in en om ons metronetwerk en onze spoorwegovergangen begeven, te waarborgen. We hebben voor 'Veilig het Spoor Over’ ook aandacht gevraagd op een aantal scholen, om jongeren bewust te maken van de gedragsregels (en de gevaren van het negeren daarvan) bij het oversteken van het spoor.

In 2024 is het aantal aanrijdingen tussen RET-voertuigen en andere weggebruikers zoals auto's en (brom)fietsers hoger. Er is vooral een toename te zien bij tram. Hierbij zien we dat de oorzaak van de aanrijdingen voor een belangrijk deel bij de andere weggebruikers ligt. Om deze aanrijdingen in de toekomst te voorkomen identificeert RET zogenaamde hot-spots. In overleg met de gemeente wordt onderzocht of verbetermaatregelen genomen kunnen worden. Daarnaast denkt RET mee bij de herinrichting van kruispunten zodat de kans op aanrijdingen zo klein mogelijk is. Het aantal ontsporingen van trams is vrijwel gelijk gebleven.

Boom veroorzaakt schade aan metrovoertuigen in Rotterdam

Op 10 juni 2024 zorgde stormachtig weer in Rotterdam voor een incident op de Erasmuslijn. Rond 17.00 uur botste een railvoertuig tegen een omgevallen boom bij wisselcomplex Waalhaven 1. Kort daarna meldde een ander railvoertuig een soortgelijk incident. Beide voertuigen raakten beschadigd, maar er vielen gelukkig geen lichamelijk gewonden. We verwijderden de boom en begonnen direct met herstelwerkzaamheden aan de metrobaan. Hoewel het incident goed werd afgehandeld, constateerden we ook leerpunten. Processen rondom weersomstandigheden scherpen we aan en we inventariseren van wie de bomen langs de route zijn. Bomen die van ons zijn hebben we waar nodig gesnoeid en we zorgen dat deze goed gesnoeid blijven. Met de andere partijen zijn we in gesprek om afspraken te maken zodat zij hun bomen ook op tijd snoeien.

Veiligheid en gezondheid van medewerkers

Het aantal arbeidsongevallen met letsel is in 2024 licht gedaald ten opzichte van het jaar 2023. We meten dit door middel van de Injury Frequency Rate (IF-rate), ook wel ongevallenfrequentie-index genoemd. Deze wordt berekend door het aantal ongevallen met verzuim tot gevolg te delen door het totaal aantal arbeidsuren. De IF-rate in 2024 is 6,1. Arbeidsongevallen met agressie komen hierbij het meeste voor. Het aantal arbeidsongevallen met agressie is weliswaar gedaald in vergelijking met 2023 (IF-rate 2023: 6,7), maar de heftigheid van de incidenten neemt juist toe.

Om veiligheidsknelpunten bij de bron aan te pakken is een goede en actuele Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) belangrijk. In 2024 heeft RET 6 van haar 9 RI&E’s volledig geactualiseerd. In 2025 worden de resterende 3 RI&E’s geactualiseerd.

Veiligheid en gezondheid van medewerkers

Het aantal arbeidsongevallen met letsel is in 2024 licht gedaald ten opzichte van het jaar 2023. We meten dit door middel van de Injury Frequency Rate (IF-rate), ook wel ongevallenfrequentie-index genoemd. Deze wordt berekend door het aantal ongevallen met verzuim tot gevolg te delen door het totaal aantal arbeidsuren. De IF-rate in 2024 is 6,1. Arbeidsongevallen met agressie komen hierbij het meeste voor. Het aantal arbeidsongevallen met agressie is weliswaar gedaald in vergelijking met 2023 (IF-rate 2023: 6,7), maar de heftigheid van de incidenten neemt juist toe.

Om veiligheidsknelpunten bij de bron aan te pakken is een goede en actuele Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) belangrijk. In 2024 heeft RET 6 van haar 9 RI&E’s volledig geactualiseerd. In 2025 worden de resterende 3 RI&E’s geactualiseerd.

De fysieke omgeving verandert voortdurend. Doordat er steeds meer mensen gebruik van maken, maar ook doordat de eisen die we met elkaar stellen aan de ruimtelijke inrichting veranderen. Daardoor veranderen ook reispatronen. Als RET springen we daar steeds zo goed mogelijk op in. Dit betekent ook dat we veranderingen aanbrengen in ons netwerk, nu en in de toekomst. We streven naar snelle, duurzame en naadloze verbindingen. Met slimme technologieën en groene energiebronnen die moeten zorgen voor een efficiënte en milieuvriendelijke reiservaring.

Beschikbaarheid railinfrastructuur

KPI beschikbaarheid railinfrastructuur Q1-2024 Q2-2024 Q3-2024 Q4-2014 Norm
Metro 98,93 98,93 99,43 100,00 99,00
Tram 99,53 99,55 98,43 96,70 98,00
Displays 96,05 99,34 98,99 98,75 99,45
Liften 98,77 98,65 99,14 99,40 99,00


Bij tram voldeden onze prestaties voor de railinfrastructuur het eerste halfjaar aan de norm, waarbij dit bij metro juist het tweede halfjaar het geval was. De beschikbaarheidsprestaties van de liften zijn vanaf het derde kwartaal verbeterd, mede veroorzaakt door een overgang van contracten.

Beschikbaarheid railvoertuigen

KPI beschikbaarheid railinfrastructuur Q1-2024 Q2-2024 Q3-2024 Q4-2014 Norm
Metro 93,00 89,00 92,00 97,00 100,00
Tram 88,00 94,00 94,00 99,00 100,00
Displays 99,45 97,00 97,00 97,00 99,45


De beschikbaarheid van railvoertuigen was onder de norm bij metro en tram. Oorzaak is hier zowel een tekort aan monteurs, als langdurige leveringsproblemen van een aantal materialen. Een enkele metro stond langdurig stil als gevolg van een aanrijding. 

Voor tram speelden dezelfde factoren een rol. Daarnaast zorgden de werkzaamheden rond knooppunt de Roseknoop het eerste halfjaar voor veel uitdagingen, met als gevolg de splitsing van ons netwerk en daarmee ook het onderhoud in noord en zuid. Ook is het aantal schades bij tram hoog geweest ten opzichte van voorgaande jaren, met langdurige stilstand als gevolg. 

Betrouwbaarheid railinfrastructuur  

Betrouwbaarheid railinfrastructuur
(aantal A-storingen)
Q1-2024 Q2-2024 Q3-2024 Q4-2014 Norm
Metro 3 2 4 0 <4
Tram 8 6 11 7 <8
Liften 153 125 133 124 <124


De betrouwbaarheid (aantal A‐storingen) van de metro‐railinfrastructuur bleef binnen de norm. Voor de tramrailinfrastructuur is dit gemiddeld ook rondom de norm geweest.

Belang roltrappen en liften

Roltrappen en liften zijn belangrijk voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer van de RET. Van stilstand hebben reizigers direct last. Met enige regelmaat komen daarover klachten binnen, haalt het onderwerp de pers en komen er vragen vanuit gemeenteraden. Hinder die reizigers ondervinden van stilstand, willen we zo veel mogelijk beperken. Daarom heeft dit onderwerp onze volle aandacht in 2025 en werken we aan een verbeterplan.

De liften overschreden in drie kwartalen de norm van het aantal A‐storingen. Deze zijn deels te wijten aan oplopende levertijden van onderdelen en een stijging van bedoeld en onbedoeld vandalisme, met name schade aan de deuren en deurgeleidingen veroorzaken. Wel zien we een dalende trend gedurende het jaar op de overige technische storingen door bijvoorbeeld het preventief vervangen van kritische onderdelen. Door de uitval van materiaal beter te bewaken en de communicatie met onze onderhoudspartners verder te verbeteren, vertrouwen we op een korte uitvalduur en onze beschikbaarheid te verbeteren.

Ook de roltrappen hebben onze aandacht. Van de storingen is meer dan 50% exogeen: door vandalisme of verkeerd gebruik. Andere factoren die meespelen in de beschikbaarheid zijn het feit dat roltrappen deels buiten liggen en beïnvloed worden door wind, vuil en regenwater. Ook de leeftijd van de roltrappen en relatief lange levertijden voor onderdelen drukken op de beschikbaarheid.

We werken aan verbetering en zien daarvan de noodzaak in. Roltrappen zijn van belang voor de toegankelijkheid en het reiscomfort. In 2024 hebben we daarom extra onderhoudscapaciteit ingezet, sturen we strakker op de contractafspraken met onze leverancier en hebben we de informatievoorziening richting reizigers verbeterd. Ook hebben we QR-codes geplaatst waarmee reizigers storingen eenvoudig kunnen melden. In 2025 verbeteren we verder.

Voorbereidingen nieuw tramnetwerk

Het tramnetwerk moet meegroeien met de stad en regio. Verbeteringen zijn mogelijk op sommige plekken, terwijl op andere plekken betere alternatieven zoals de metro beschikbaar zijn. De MRDH, tramgemeenten en de RET maakten in 2024 samen een plan om waar mogelijk verbindingen te verbeteren en te stoppen waar dat kan, mits er een goed alternatief is. Dit leidde ertoe dat routes, lijnnummers en vertrektijden werden aangepast als onderdeel van een meerjarenplan om het tramnetwerk toekomstbestendig te maken. De nieuwe dienstregeling voor de trams ging in op 6 januari 2025.

Slimme snufjes
Sinds 2019 beschikken we over een Slimme Tram, een tramvoertuig waarin we (on)zichtbaar nieuwe technologie en ontwikkelingen kunnen uittesten, zoals op het gebied van het verbeteren van onderhoud en veiligheid. Nadat in 2022 de eerste zichtbare innovaties rondom reizigersbeleving waren ingebouwd, noemen we de tram De Slimme Tram 2149 en daarmee sleepten we gelijk de OV Innovatieprijs in de wacht. We kunnen in de Slimme Tram ook de klantbeleving goed monitoren. In september 2024 kreeg de Slimme Tram een nieuw jasje, met nieuwe bestickering. Ook gaven we de aanzet tot nieuwe stappen op het gebied van innovaties voor onze reizigers. Zo hebben we zowel aandacht voor verlichting en verandering in de bekleding van het interieur, als voor experimenten met sensoren. In 2025 gaan we met een 3D-handscanner 3D-modellen maken voor de reverse engineering van onderdelen en deze verder te verbeteren; ook hopen we de eerste Digital Twin te maken. Zo blijven we ons ontwikkelen, met de markt meebewegen en hopelijk ook een aantrekkelijke werkgever te blijven voor (technische) medewerkers die van innovatie houden.

Toekomst metronet

De MRDH wil inspelen op mobiliteitsgroei in de regio en startte daarom in 2019 een programma voor nieuwe metro’s. Dit om in 2026 overvolle metro’s te voorkomen. Het doel is om de frequentie op te voeren op de E-lijn (Den Haag – Slinge) en de C-lijn (Capelsebrug – Hoogvliet). Daar zijn extra voertuigen voor nodig. De uitvoering van het plan is doorgeschoven naar 2030, precies wanneer een deel van de vloot aan vervanging toe is. In april 2024 keurde de MDRH het voorstel goed om de vloot zowel uit te breiden als te vernieuwen. Het nieuwe materieel, 46 voertuigen van negentig meter lang (zie ‘Werkplaats van de toekomst’), biedt meer stacapaciteit, ruimte voor fietsen en kinderwagens, en sneller in- en uitstappen. De huisstijl sluit aan bij R-net, met eigen keuzes in ontwerp en uitstraling, afgestemd op de wensen van reizigers.

Metro aan zee
Dat onze strandlijn naar Hoek van Holland Strand meerwaarde heeft te bieden, is inmiddels wel duidelijk. Veel reizigers maken gebruik van deze unieke metrolijn naar de kust. Of het nu om een kopje koffie of een biertje in een strandtent gaat, of juist om een koele duik in zee, het aantal reizigers dat de metro pakt overstijgt de verwachtingen. En dan kunnen Rotterdamse ouderen ook nog gratis met ons mee. Bovendien rijden we op warme zomerdagen in de avond frequenter zodat badgasten nog langer van het strand kunnen genieten. Ook steeds meer dagjesmensen die voorheen de auto pakten, omzeilen nu de files en parkeerproblemen en stappen in de metro. Logisch dat zowel strandgangers als strandtenthouders heel blij zijn met deze metroverbinding. Niet alleen in de zomer, maar ook tijdens het voor- en naseizoen wordt goed gebruik gemaakt van de lijn. De Metro aan Zee is dus zeker niet alleen op warme dagen in trek.

Oude dame wordt weer fit
De Havenspoorbrug Maassluis, een 130 jaar oude brug die metrolijn B naar Hoek van Holland draagt, krijgt een opknapbeurt. Inspecteurs ontdekten dat de brug zich anders gedroeg ten opzichte van de kade, wat ingrijpen noodzakelijk maakte voor het dagelijkse metroverkeer. Met steun van ProRail en archieven ontrafelden we de historische bouwtekeningen. Een duikteam inspecteerde de funderingen en ontdekte dat de beweging samenhangt met de oorspronkelijke bouw. Samen met ingenieursbureau Maters en De Koning, bouwpartner Strukton en de gemeente Rotterdam, starten we in het voorjaar van 2025 een duurzame renovatie. Deze operatie vindt plaats in een speciaal gebouwde droogkuip, waarbij de landhoofden voor de komende 50 jaar worden gefixeerd. Techniekcollega’s Marc van der Vlies en Oth Blom zorgen voor veiligheid en continuïteit tijdens de bouw. Het metroverkeer rijdt voorlopig met aangepaste snelheid, terwijl geavanceerde lasers de brug nauwlettend in de gaten houden. Dankzij deze gezamenlijke inspanning blijft de oude dame ook in de toekomst betrouwbaar in dienst.

Introductie buslijn 44 

Sinds 8 april 2024, rijdt buslijn 44 zes keer per uur tussen Rotterdam Centraal en Zuidplein via de Maastunnel. Deze nieuwe verbinding biedt een snelle en directe route, grotendeels over gereserveerde rijstroken, en verbindt belangrijke locaties zoals Charlois, Little C, Erasmus MC en de Hogeschool Rotterdam. De 100% elektrische bussen dragen bij aan een betere luchtkwaliteit en verminderen de drukte in de metro. De route is in 7 minuten van Rotterdam Centraal naar Erasmus MC en in 13 minuten van Zuidplein naar Erasmus MC. De infrastructuur is verbeterd om deze route mogelijk te maken, met nieuwe bushaltes en verkeersveiligheidsmaatregelen.

Lijn 44 presteert uitgedrukt in reizigersaantallen beter dan verwacht. Het OV-gebruik is onder meer tussen Rotterdam Centraal en Dijkzigt e.o., tussen Rotterdam Centraal en ’s-Gravendijkwal e.o. en tussen Carnisse en Rotterdam Centraal toegenomen door snelle en directe verbindingen. Het aantal in- en uitchecks op metrostation Blijdorp liep enigszins terug. We onderzoeken nog of dit verband houdt met het feit dat lijn 44 daar niet meer stopt. We verwachten dat lijn 44 met verdere verbetering van de infrastructuur en beperkte aanpassing van omliggende lijnen tot verdere reizigersgroei kan leiden en komen en daartoe in 2025 met voorstellen.

Metronetwerk van de toekomst begint met een goede werkplaats
De regio Rotterdam groeit snel met bijvoorbeeld nieuwe woonwijken en woontorens. Dit leidt tot een toenemende vraag naar openbaar vervoer. Om aan deze groei te voldoen, passen we ons metronetwerk aan en verhogen we in de toekomst de frequentie van ritten. Voor deze uitbreiding hebben we niet alleen extra metrobestuurders nodig, maar ook langere en meer metrovoertuigen van 90 meter (zie ‘Metro’). Met deze nieuwe voertuigen ontstaat de behoefte aan een grotere en moderne onderhoudsfaciliteit. De huidige werkplaats in de Waalhaven voldoet niet aan de eisen van deze uitbreiding en biedt onvoldoende mogelijkheden voor onze monteurs. Daarom bereiden we een flinke verbouwing voor, die in twee fasen zal verlopen: eerst een nieuw werkplaatsdeel, daarna een vernieuwing van locatie Waalhaven. De plannen omvatten acht werkstanden over vier sporen, geschikt voor zowel 90- als 43-meter voertuigen. Na goedkeuring van het ontwerp, start de bouw in 2028, met een verwachte oplevering van het nieuwe deel tegen het einde van dat jaar.

In 2024 werkten we verder aan een belangrijke stap richting verbeterde samenwerking. Dit deden we met het ketensamenwerkingsmodel dat onze processen op strategisch, tactisch en operationeel niveau verbindt. Met verschillende bedrijfsonderdelen werken we samen aan één eindproduct: goede dienstverlening voor onze reizigers. De focus ligt daarbij altijd op wat het beste is voor de reiziger. Of het nu gaat om onderhoud, planning of dagelijkse uitvoering, de ketensamenwerking zorgt ervoor dat elke stap in het proces bijdraagt aan ons gezamenlijke doel. In 2024 heeft de RET daarin stappen gezet. We hebben stilgestaan bij de rollen van verschillende bedrijfsonderdelen in de keten en de overleggen tussen deze ketenpartners meer structuur gegeven. Hier gaan we in 2025 volop mee door.

Het project Vernieuwing Bedrijfsvoering van de RET richt zich op het toekomstbestendig maken van de bedrijfsvoering. Dit omvangrijke programma, streeft naar een robuuste en efficiënte bedrijfsvoering die alle essentiële bedrijfsprocessen – van personeel en financiën tot inkoop, logistiek en onderhoud – optimaliseert en moderniseert.

Centraal in het programma staan verbeteringen in de betrouwbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsvoering. Dit betekent onder meer het integreren van nieuwe technologieën, stroomlijnen van processen en het versterken van interne samenwerking. Een belangrijk doel van dit programma is het verhogen van transparantie en wendbaarheid binnen de organisatie. Op die manier kunnen we slagvaardig inspelen op veranderende omstandigheden en de toenemende vraag naar openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Door steeds waarde te leveren en vooruitgang te volgen, draagt het project bij aan het werkplezier van alle medewerkers. Uiteindelijk creëert het programma een solide basis voor verdere groei en innovatie, waarmee we de kwaliteit en duurzaamheid van onze dienstverlening naar een hoger niveau tillen.

Eerste ervaringen
De afdeling Personeel & Organisatie (P&O) bij de RET gaf als eerste de aftrap voor het programma Vernieuwing Bedrijfsvoering. P&O business-partner Carmen Krijthe benadrukt de noodzaak van deze verandering: ‘Met meer automatisering en duidelijkheid wordt het werk voor iedereen prettiger. Daarom implementeert P&O SuccessFactors, een SAP-module die processen binnen de afdeling stroomlijnt.’ Product-owner Marleen Tol licht toe hoe SuccessFactors helpt: ‘Met standaardprocessen en tijdige meldingen over belangrijke zaken, zoals aflopende contracten, maken we het werk efficiënter en overzichtelijker. Het systeem biedt een uniforme werkwijze, wat het werk minder foutgevoelig en makkelijker maakt. De RET-leidinggevenden en medewerkers worden nauw betrokken, volgen trainingen en krijgen ondersteuning, zodat de overgang naar SuccessFactors soepel verloopt, terwijl de dagelijkse werkzaamheden doorgaan.’

Tim van Dijk heeft samen met afdelingen Bus en Personeel & Organisatie het selectieproces binnen de Busafdeling van de RET aangepakt. Het selectieproces is flink ingekort. ‘Wat eerst zes weken duurde, lukt nu binnen vier weken en binnenkort zelfs binnen twee.’ Als product-owner werkt Tim nu aan de implementatie van SAP, het nieuwe digitale platform dat als ruggengraat van de RET gaat dienen. Samen met sectiechef Adriaan Soares richt hij zich op het efficiënter maken van processen. Tim verzamelde inmiddels zo’n 40 verbeterpunten tijdens sessies met exploitatieafdelingen zoals Bus, Metro, Tram en Veiligheid. Hij voert deze wensen stapsgewijs door, zodat SAP optimaal aansluit op de dagelijkse praktijk. Adriaan toont zich enthousiast: ‘We maken onze systemen steeds slimmer, zodat de administratie sneller verloopt en collega’s direct weten waar ze terecht kunnen. Dit hadden we veel eerder moeten doen!’

Enterprise architect Coen Pegels: 'Kansen en uitdagingen te over'
'Als Enterprise Architect bij de RET vergelijk ik mijn werk graag met dat van een hovenier. Ik zorg dat het ICT-landschap overzichtelijk blijft, onkruid verdwijnt en nieuwe technologieën de ruimte krijgen om te groeien. De RET zit midden in een digitale transformatie, waarbij we werken aan moderne platforms, datagedreven innovaties en grote projecten zoals OVPay. Ook vervangen we verouderde systemen en voeren we agile werken in. We lijken steeds meer op een techbedrijf en zetten grote stappen richting de toekomst. De Rotterdamse mentaliteit van aanpakken en samenwerken maakt het werk extra mooi. De collegialiteit is groot en de RET voelt als familie. Ik ben trots op de basis die we ondanks uitdagende omstandigheden hebben gelegd. De RET is aan het bouwen en niet alleen aan het onderhouden. Dus hier liggen de komende jaren kansen en uitdagingen te over.’   

We richten de blik vooruit, met de reiziger als middelpunt. Dat doen we samen met onze stakeholders, waarmee we goede contacten onderhouden en graag de dialoog aangaan. Dat zijn natuurlijk onze reizigers, buren en omwonenden. Voor de laatste groep hebben we in 2024 stappen gezet, door omgevingsmanagement en -communicatie beter in de organisatie te verankeren, net als de afhandeling van binnenkomende vragen en klachten. Maar ook bijvoorbeeld de pers, onze opdrachtgever MRDH, aandeelhouder gemeente Rotterdam en andere gemeenten waar we rijden, onze toeleveranciers (waaronder Rotterdamse Mobiliteit Centrale, Securitas en Alstom), onze collega‐vervoerders HTM in Den Haag en GVB in Amsterdam zijn belangrijke partners.

Door onze stakeholders regelmatig te betrekken, krijgen we inzicht in hun standpunten en wensen en kunnen we inzichtelijk maken wat wij voor hen kunnen betekenen. Het verbeteren van de contacten met de verkeer‐ en vervoerwethouders uit ons vervoergebied is daar een voorbeeld van. In 2024 hebben we hier tijd en aandacht aan besteed. Stakeholdermanagement verdient ook komende jaren onze aandacht. In 2025 zetten we stappen om dit verder te verbeteren en goed in de organisatie te verankeren.

De stakeholderdialoog voeren we ook via vertegenwoordigende instanties. We zijn lid van OV-NL, de vereniging waarbij alle openbaarvervoerbedrijven in Nederland zijn aangesloten. OV-NL vertegenwoordigt onze belangen bij politiek en bestuur, met focus op investeringen, fiscaliteit en regelgeving. We zijn ook onderdeel van de Mobiliteitsalliantie. Deze alliantie vertegenwoordigt een diverse groep toonaangevende organisaties uit de sector, benadrukt het belang van mobiliteit en wat de sector nodig heeft van Den Haag. Ook deelt de alliantie goede voorbeelden uit de sector. Tot slot zijn we aangesloten bij VNO-NCW West en AWVN.

Brandbrief aan kabinet: zie af van bezuinigingen op het OV 

Het kabinet-Schoof wil vanaf 2026 110 miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de Vervoerregio Amsterdam. Deze plannen stuiten op breed verzet: 400 lokale politici en bestuurders en meer dan 80 maatschappelijke organisaties en marktpartijen ondertekenden een brandbrief om de bezuinigingen tegen te houden. Vertegenwoordigers van de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, vervoersbedrijven HTM, GVB en RET, VNO-NCW en woningcorporaties overhandigden de brief aan staatssecretaris Chris Jansen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook een groep RET-medewerkers was aanwezig om de oproep kracht bij te zetten. De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zijn samen verantwoordelijk voor 68 procent van het regionale vervoer in Nederland. Ze waarschuwen dat de bezuinigingen zullen leiden tot hogere ritprijzen en een verslechtering van de bereikbaarheid.

De Roseknoop: eerder open door efficiënte samenwerking 

Ook in 2024 stonden we weer voor de uitdaging om ingrijpende onderhouds‐ en vernieuwingswerkzaamheden uit te voeren, vaak in het hart van de stad. Werkzaamheden waar omwonenden, winkeliers en bezoekers onvermijdelijk last van hebben. Daarom informeren we betrokkenen zo goed en tijdig mogelijk. Zoals rond de grondige onderhoudsbeurt van de Roseknoop. De gemeente Rotterdam, aannemers en de RET werkten intensief samen en brachten het project ruim twee maanden voor de oorspronkelijke deadline tot een succesvol einde. Deze inspanning verbeterde de bereikbaarheid van Rotterdam-Zuid en het Stadionpark aanzienlijk. We hielden bewoners en ondernemers actief op de hoogte en legden nieuwe tramrails, haltes en bovenleidingen aan. Hierdoor rijdt het openbaar vervoer in het gebied nu betrouwbaarder en veiliger. Tegelijkertijd veranderde de stenige omgeving in een groener en aantrekkelijker stadsplein, wat bijdraagt aan een prettigere leefomgeving. Met deze versnelde oplevering versterkt de RET niet alleen de infrastructuur, maar ook de verbinding met de omgeving, passend bij de ambitie om Rotterdam duurzamer en toegankelijker te maken. Met de gemeente Rotterdam zijn we nog in gesprek over de dervingskosten.

Actieve aanpak geluid metro’s   

In 2024 lieten we zien dat we klachten serieus nemen en investeerden we in contacten met bewoners en gemeenten op het gebied van geluid. Dat deden we onder meer in Capelle aan den IJssel. Tijdens een overleg met de gemeente en bewoners stelden we nieuwe acties op en kwamen we met vervolgstappen. Met een nieuw contract voor railslijpen start begin 2025 het onderhoud, wat naar verwachting tot geluidsreductie leidt. Ook verbeterde de RET de klachtenafhandeling. Bewoners ontvingen meer persoonlijke terugkoppeling en we werkten nauw samen met de gemeente en DCMR om klachten efficiënt af te handelen.  

Nieuwe bedrijfsfilm
Begin 2024 introduceerden we onze nieuwe bedrijfsfilm. De film laat zien hoe het bedrijf en de stad zich blijven ontwikkelen. De oude film was verouderd: Fast ferry’s zijn verdwenen, OVpay vervangt de OV-chipkaart en er liggen nieuwe maatschappelijke uitdagingen. Bewoners willen comfortabel kunnen reizen binnen een gezonder leefklimaat voor Rotterdam. Na een periode met minder ritten, personeels- en voertuigentekort, zet de RET nu in op een positieve koers, met de nieuwe bedrijfsfilm als startpunt. De film volgt de RET 24 uur lang in slechts drie minuten en toont de rol die wij dagelijks spelen. Niet alleen het rijdend personeel, maar ook afdelingen, zoals onderhoud, verkeersleiding, controle en toezicht komen in beeld. Talloze medewerkers, vrienden en familie werkten voor én achter de schermen mee. Hiermee presenteren we een RET die vooruitkijkt, een plek waar mensen graag willen werken.