Skip to content

Duurzaamheid

Openbaar vervoer is de basis voor de transitie naar duurzame mobiliteit, naast lopen en fietsen. Bussen, trams en metro's zijn per passagier veel energiezuiniger en nemen minder ruimte in dan (privé)auto's. Dit samen zorgt voor een lage ecologische voetafdruk en minder tot geen CO2-uitstoot in de dienstverlening naar de reiziger. Ondersteunend aan de dienstverlening op straat met ruim honderd zero-emissie bussen streeft de RET er ook naar haar bedrijfsondersteunende activiteiten zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Dit doen we met bijvoorbeeld 100% groene stroom van Nederlandse bodem maar ook met het opwekken van elektriciteit met een omvang vergelijkbaar met het verbruik van 36.000 huishoudens met behulp van zonnepanelen en het recyclen van ruim 6.000 kilo oude bedrijfskleding.

De 'E' in ESG staat voor 'Environment' (Milieu) en richt zich op de ecologische voetafdruk. Bij de RET betreft dit voornamelijk het energie-, gas- en warmteverbruik en het gebruik van fossiele brandstoffen (diesel). Dit resulteert in CO2-uitstoot bij het vervoeren van reizigers en het beheren van voertuigen, stations en gebouwen.

Sinds 2021 wordt de CO2-uitstoot van de RET bijgehouden via meterstanden en tankinstallaties, en omgerekend naar kilo's CO2.  2021 geldt daarom als basisjaar voor het berekenen van CO2-reductie. De RET heeft onvoldoende zicht op de volledige waardeketen en dus ook niet op alle scope 3-emissiesverder onderzoek en samenwerking met leveranciers is noodzakelijk. Momenteel worden alleen de gedeclareerde trein- en vliegreizen meegerekend.

In onderstaande tabel is het verbruik van gas, diesel, benzine, elektra en warmte over de verschillende modaliteiten en gebouwen van de RET omgerekend naar CO2 uitstoot in Kilogrammen met het jaar 2021 als basisjaar.

Jaar Type Gas Diesel Benzine Elektra gebouwen Elektra voertuigen Warmte Zaken-reizen**
2021*

liter/kWh/m3/GJ 1.057.177 3.873.430 13.362 6.997.605 133.801.813 3.659 2.072.697
CO2 in KG x 1.000 1.991,7 12.635,1 37,2 3.890,7 74.373,8 131,6 164,6
2022

liter/kWh/m3/GJ 846.753 3.264.115 13.398 7.550.817 127.631.361 3.247 2.667.302
CO2 in KG x 1.000 1.765,5 10.647,5 37,3 3.949,1 66.751,2 87,1 233,4
2023

liter/kWh/m3/GJ 669.576 2.628.713 8.499 6.840.636 129.786.290 2.707 3.284.639
CO2 in KG x 1.000 1.392,0 8.559,1 45,8 3.054,8 59.128,7 68,0 298,3
2024

liter/kWh/m3/GJ
593.652 1.382.042 18.001 6.581.214 131.498.936 2.485 3.670.661
CO2 in KG x 1.000
1.266,9 4.499,9 50,8 0,0 0,8 62,2 320,0


*) Let op: betreft een Covid jaar.
**) Incl. woon-werkreizen met OV

In 2024 stootte de RET 6.197,6 kg CO2 uit. Dat is een daling van maar liefst van 93% ten opzichte van 2021 en 13% ten opzichte van 2023. Deze prestatie is te danken aan het 'donkergroene’ energiecontract en de inzet van zero-emissie bussen en elektrische dienstvoertuigen.

De CO2-uitstoot per kilometer daalde ook met 93% ten opzichte van 2021 en 13% ten opzichte van 2023, van 2,29 kg naar 0,16 kg CO2 per kilometer in 2024.

Door de komst van nieuwe zero-emissie bussen kan het dieselverbruik verder afnemen en een verdere daling van de CO2-uitstoot behaald worden. Het verminderen van het gasverbruik op een aantal werk- en stallingslocaties is uitdagend. De RET onderzoekt de mogelijkheden voor een nieuw te bouwen busstalling. Maatregelen die direct bijdragen aan een verdere daling van de CO2-uitstoot.

Dankzij deze reducties ligt de RET voor op schema om de doelstellingen van het Parijsakkoord 2030 te halen, met een beoogde CO2-reductie van 49% ten opzichte van 1990.

De CO2-uitstoot van de RET kunnen we onderverdelen in 3 onderdelen, de scope 1, 2 en 3 emissies.

  • Scope 1 – Directe uitstoot (94%)
    De CO2-uitstoot in scope 1 is met 39% afgenomen ten opzichte van het basisjaar, dankzij de inzet van zero-emissie- en hybride bussen en elektrische dienstvoertuigen. Dit heeft geleid tot een vermindering van de inzet van fossiel aangedreven voertuigen. De totale scope 1-emissie is 5817,6 kg CO2.
  • Scope 2 – Indirecte uitstoot (1%)
    In 2024 vond de grootste CO2-reductie plaats binnen scope 2 (energieverbruik). Door het gebruik van 100% groene stroom op alle stations, gebouwen en voor het laden van elektrische voertuigen, is de uitstoot met 80% verminderd ten opzichte van het basisjaar. De totale scope 2-emissie is 63,1 kg CO2.
  • Scope 3 – Indirecte uitstoot door andere bedrijven (5%)
    De scope 3-emissies zijn nog niet volledig in kaart gebracht; verder onderzoek en samenwerking in de keten zijn nodig. Zakelijk vervoer en vliegreizen door RET-personeel veroorzaken een uitstoot van 320 kg CO2.

Netcongestie is een steeds groter probleem in onze regio. Zo is begin december 2024 ook in Zuid-Holland de maximale capaciteit voor grootverbruikers van elektriciteit bereikt. Dit heeft gevolgen voor de mobiliteitsvraag van de toekomst, maar ook voor de gewenste frequentieverhogingen van tram en metro en het realiseren van nieuwe oplaadpunten voor elektrische bussen.

De RET heeft in 2024 stappen gezet om met behulp van innovatieve oplossingen netcongestie voor te zijn en ook derden hierbij te ondersteunen. Dit doet de RET door haar eigen infrastructuur slimmer te benutten en open te stellen voor derden. Door dit te doen, kan de RET tot 25% van de netcongestie voor zware aansluitingen reduceren én zelf meer energiebesparende maatregelen doorvoeren. Dit doet de RET onder de (landelijke) noemer Energie in het OV.

Vanuit Energie in het OV behaalden we in 2024 een aantal belangrijke resultaten: 

GDS status ACM 

In juli 2024 kreeg de RET de GDS-status (Gesloten Distributie Systeem). Met deze status kan de RET restcapaciteit van het eigen energienetwerk doorleveren aan derden. Het eerste tastbare resultaat hiervan is de in 2024 gerealiseerde bouwaansluiting bij Hoek van Holland. Dat gebeurde in samenwerking met de gemeente Rotterdam en de Stichting Zuid-Hollands Landschap. De RET is in staat om op basis van restcapaciteit, via een oplaadpunt, bouwmaterieel te voorzien van energie. Dankzij deze aansluiting is het mogelijk voor derden om zero-emissie bouw- en onderhoudsmaterieel in te zetten in het Natura2000-gebied rond Hoek van Holland.

Langste verlengsnoer van Rotterdam
Leo Vliegenthart, integraal systeembeheerder Energievoorzieningen: ‘Het klinkt zo simpel: stroom die we zelf niet gebruiken, doorgeven aan andere. Sinds 31 juli 2024 is het werkelijkheid: ons netwerk heeft nu de status van een gesloten distributiesysteem (GDS). Met ons netwerk kunnen we nu laadpleinen voeden en bouwaansluitingen leveren. We hebben nu daadwerkelijk het langste verlengsnoer van Rotterdam, dat geeft energie!’

OV-Energiebank Wilhelminaplein 

In 2024 nam de RET de eerste OV-energiebank van Nederland in gebruik. Dit is een grote accu die oplaadt via de bovenleiding van het tramnetwerk. Dit maakt het mogelijk voor de RET om de frequentie op de nabijgelegen trambaan te verhogen zonder nieuwe, of verzwaarde elektriciteitsaansluiting. Dit concept wil de RET komende jaren verder uitbreiden.

Eind 2023 vernieuwden we de bedrijfskleding (exploitatie uniform) van de RET. In de aanbesteding, implementatie en uitvoering is veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Alle oude kleding kan, via speciale containers, worden ingezameld. In 2024 is er ruim 6.000 kilo aan oude bedrijfskleding ingezameld. Onze leverancier hergebruikt deze kleding voor het produceren van verhuisdekens en isolatiemateriaal. De kleding wordt dus niet gedumpt, verscheept of verbrand, maar zo duurzaam mogelijk verwerkt als nieuwe grondstof. We onderzoeken de mogelijkheden om oude kleding opnieuw te gebruiken als grondstof voor nieuwe kledingstukken.

Innovatie en samenwerking

In 2024 is de InnOVatieroute, een samenwerking tussen de MRDH, HTM, EBS en RET, met drie jaar verlengd. De InnOVatieroute heeft als doel samen te werken aan innovatieve oplossingen voor het verbeteren van de kwaliteit, betaalbaarheid en toekomstbestendigheid van het openbaar vervoer.

Het afgelopen jaar is er ingezet op het vinden van sectorbrede oplossingen waar ook NS, ProRail en Transdev aan hebben meegewerkt. In 2024 is er één pilot afgerond. Een pilot gericht op het ontwikkelen van een rijtijdvoorspelmodel. Een model met cruciale informatie om te komen tot een betrouwbare dienstverlening én tevreden reizigers. Andere pilots lopen de komende jaren nog door.

Daarnaast gingen we samenwerkingen aan met onderwijsinstellingen zoals het Libanon Lyceum en de TU Delft. Met als doel deze instellingen uit te dagen de RET te helpen met bedrijfsbrede uitdagingen. Ook met het initiatief Rotterdammer Centraal hebben we samen met scholen en onderwijsinstellingen gekeken hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren in Rotterdam en omstreken. Door middel van deze samenwerkingen bieden we jonge talenten uit de regio de kans om op basis van actuele en echte casussen hun kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen.

Metrostation Rodenrijs eerste Groene Halte regio Rotterdam
In mei opende de metrohalte Rodenrijs als eerste Groene Halte van de regio Rotterdam. Bezoekers stappen nu eenvoudig uit de metro om het Rotterdamse platteland te verkennen, met ruim 400 hectare natuur en recreatie tussen Rotterdam en Lansingerland. Slechts vier haltes vanaf Rotterdam Centraal is de start van de pilot Groene Haltes. Gemeente Rotterdam, provincie Zuid-Holland, de RET en natuurorganisaties werken samen om meer Groene Haltes te ontwikkelen, zoals bij Rhoon en Romeynshof. Wandelroutes, informatiepanelen en voorzieningen, zoals OV-fietsverhuur maken het openbaar vervoer aantrekkelijker voor uitstapjes naar de natuur. De pilot, die loopt tot eind 2025, heeft als doel een duurzamere en gezondere leefomgeving te bieden.